Back Identificada la signatura genètica neandertal en els pobles nord-africans actuals

Segons revela un estudi publicat a la revista PLoS One, el 17 d'octubre,  i que ha estat coordinat per Carles Lalueza Fox, investigador de l'IBE (UPF-CSIC).
28.10.2012

Investigadors de l'Institut de Biologia Evolutiva (IBE), centre mixt UPF-CSIC, coordinats per Carles Lalueza Fox, investigador de l'IBE, conjuntament amb investigadors de les universitats de Barcelona, Copenhaguen  (Dinamarca) i Stanford (EUA) han determinat quina és la empremta genètica neandertal dels actuals pobladors del continent Africà han identificat la signatura genètica neandertal en els pobles nord-africans actuals.

Els investigadors han analitzat 780.000 marcadors genètics (SNPs) de 125 individus de poblacions diverses del nord d'Àfrica, emprant el genoma neandertal com a referència per determinar si les mostres humanes tenen un excés de variants  derivades compartides amb aquest, respecte de poblacions de l'Àfrica sud-sahariana, sobre les quals els investigadors saben que estan lliures de senyals d'encreuaments amb neandertals.

plosproporcions A la cerca de la empremta genètica neardental

Els resultats mostren que les poblacions actuals del nord d'Àfrica, igual que totes les poblacions humanes no africanes,
tenen en el seu genoma el rastre genètic d'entrecruament amb neandertals, en una proporció semblant a la detectada en poblacions euroasiàtiques.

Per poder discriminar si això es degut al component recent provinent de l'orient mitjà i associat a l'expansió neolítica, els investigadors han repetit l'anàlisi separant els individus amb un component nord-africà autòcton (anterior a fa uns 40.000 anys) mes elevat,  i han comprovat que no tant sols els resultats es mantenen sinó que el percentatge de signatura neandertal fins i tot augmenta.

Com ha comentat David Comas, investigador de l'IBE co-autor de l'estudi "això significa que les poblacions nord-africanes provenen d'una migració de tornada cap Àfrica després que les poblacions que sortien d'Àfrica van entrar en contacte amb els neandertals, probablement en el proper orient, fa entre 40.000 i 85.000 anys".

Carles Lalueza Fox, investigador principal del treball ha afegit "per tant, el nostre estudi ha pogut determinar que les úniques poblacions humanes sense rastres neandertals en el seu genoma son les de l'Àfrica sud-sahariana. Els percentatges exactes d'hibridació es podran determinar amb mes detall un cop tinguem seqüències genòmiques d'individus nord-africans i també un genoma neandertal amb més cobertura, és a dir amb més qualitat de seqüència que l'actual", ha comentat  Lalueza-Fox.

Treball de referència:

Sánchez-Quinto F, Botigué LR, Civit S, Arenas C, Avila-Arcos MC, Bustamante CD, Comas D, Lalueza-Fox C. (2012), " North african populations carry the signature of admixture with neandertals", PLoS One,  7(10):e47765.

Altres e-notícies relacionades:

S'han publicat els primers resultats del projecte Genoma Neandertal

El Proyecto Genographic confirma que los humanos emigraron de África a través de Arabia

SDG - Sustainable Development Goals: