Descobrint Vida

Qui som

Desxifrant Evolució

Qui som

Conservant Biodiversitat

Qui som

Vés enrere Tomàs Marquès Bonet reconegut amb la Medalla Ramón y Cajal 2025

Tomàs Marquès Bonet reconegut amb la Medalla Ramón y Cajal 2025

L'investigador principal de l'IBE, Tomàs Marquès, ha estat reconegut amb la Medalla Ramón y Cajal 2025, atorgada per la Reial Acadèmia de Ciències d’Espanya (RAC) per la seva trajectòria científica.
16.07.2025

Imatge inicial - Tomàs Marquès a la RAC, març de 2025. Crèdit al RAC.

Segons el text de la candidatura, “la dedicació de Marquès-Bonet a la recerca sobre primats ha contribuït a la comprensió dels nostres orígens evolutius i de l’origen de les nostres patologies”.

Investigador principal a l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE), un centre mixt del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF), lidera el Grup de Genòmica Comparativa, especialitzat en anàlisi genòmica i evolutiva, principalment en primats.

“El seu treball ha transcendit, convertint-lo en un dels experts més reputats a nivell mundial en aquest àmbit”, ha comentat l’acadèmica Ángela Nieto, que ha destacat les seves contribucions, primer com a científic independent, en un estudi on es descrivien “diferències genètiques entre humans i simis”, fins a les investigacions més recents.

El gener d’aquest any, el seu grup ha descrit la influència de l’activitat humana i del medi en la població de lèmurs en perill d’extinció a Madagascar, ampliant així el seu treball cap a aspectes ecològics i antropogènics. L’estudi s’ha publicat a Nature Ecology & Evolution.

Per la seva banda, el guardonat ha expressat el seu agraïment a tots els seus col·laboradors: “Aquest reconeixement no és només meu, sinó també de totes les persones amb qui he tingut la sort de treballar. La ciència és sempre un esforç col·lectiu.”

Marquès també ha volgut fer un comentari sobre la situació actual: “En un moment difícil, en què la figura de la ciència és qüestionada en molts indrets del planeta, agraeixo especialment a l’Acadèmia el seu compromís amb el coneixement i aquest impuls que rebo amb alegria, però també amb responsabilitat.”

La Medalla Ramón y Cajal reconeix, cada dos anys, la trajectòria científica d’un investigador menor de 50 anys. Entre d’altres, l’han rebut el físic del MIT Pablo Jarillo l’any 2023 i el matemàtic de la UCM David Pérez García l’any 2021.

 

Sobre Tomàs Marquès Bonet

Tomàs Marquès Bonet (Barcelona, 1975) és investigador principal de l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE), centre mixt del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF), on lidera el Grup de Genòmica Comparativa. És també investigador ICREA a la UPF, catedràtic del Departament de Medicina i Ciències de la Vida (MELIS) de la mateixa universitat, i investigador afiliat al Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG) i a l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP).

 

Sobre la RAC

La Reial Acadèmia de Ciències Exactes, Físiques i Naturals d’Espanya, segons els seus Estatuts fundacionals aprovats per Reial Ordre el 25 de febrer de 1847, té la missió de fomentar l’estudi i la investigació en les ciències Matemàtiques, Físiques, Químiques, Geològiques i Biològiques, i en les seves aplicacions, així com de divulgar-ne el coneixement. Una de les seves funcions principals és l’assessorament al Govern en matèries de la seva competència, especialment en qüestions de política científica que puguin tenir un impacte en el desenvolupament científic i tecnològic del país.

Connecta amb l'IBE

Segueix les novetats científiques i divulgatives del centre

Subscriu-te

Trustees

 
Universitat Pompeu FabraCSICMinisterio de ciencia, innovación y universidades


 

With the support of

 


 


 
Member of

Associate
member of


Distinctions